måndag 18 juni 2007

köttbullar

Idag pratade vi mat på jobbet. Jag erkände att det ofta blir makaroner och köttbullar hemma hos oss. En av kollegorna frågade då, på fullaste allvar: "Hur gör du dina köttbullar då?"
"Eh...va?" Frågade jag tillbaka. "Ja, alltså vilka kryddor använder du och så?"

Jag vet inte riktigt vilken värld han lever i. Men tydligt är att han inte lever i "ensammamammavärlden". Jag är ganska säker på att han lever i "ungkilleutanbarnsomkanställasigochtrillaköttbullarnärhankommerhemvärlden". Det är nog en trevlig värld att leva i.

Om jag skulle ställa mig att trilla köttbullar när jag kom hem klockan halv fem på eftermiddan med en ganska hungrig och ganska trött liten kille som har varit hela dagen på dagis, skulle det helt enkelt inte bli några köttbullar alls. Eller jo, kanske, men en stor mängd hade nog hamnat på väggen efter att jag i ett vredesutbrott hade placerat dom där under tiden som jag försökt få min hungriga och trötta tvååring att sluta skrika "maaaaaammaaaaaa kooooom" och försöka bända loss honom från mina ben. Det hade varit köttbullesmet i hela lägenheten och då spelar det nog ingen roll vilken jävla krydda jag använder.

Hur jag gör mina köttbullar? Jag öppnar paketet och häller dom i en stekpanna.

Tyvärr tror jag att priserna på färdiglagad mat sätts av dom som har tid att laga mat när dom kommer hem. Hade det varit ensamma mammor som hade satt priset hade det varit gratis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ta det lugnt... det finns fler människor som inte står och trillar köttbullar när de kommer hem från jobbet OCH som inte har barn.. Inte för att jag vet varför man skall ha "dåligt samvete" för det, men ibland så får man det i alla fall...
Köpeköttbullar är super och fungerar hur bra som helst!

Perfectoland sa...

Nej varför skall man ha dåligt samvete för att man inte rullar sina egna köttbullar? Det är ju inne att köpa hushållsnära tjänster och varför skulle inte rullning av köttbullar kunna ingå i den kategorin? Hmmm, kanske skall fråga Fredde R & hans gäng om jag kan få göra skatteavdrag på alla färdigköpta köttbullar.