måndag 21 april 2008

Hur en pojke kan bli mamma.....

Vi läser en jättebra bok som heter "Drakägget".....den lille spindelmannen älskar den, den är otroligt spännande. Den handlar om en pojke(!) som hittar ett ägg i sin mammas hönsgård. Han tar in ägget i sitt rum och "värper " på det.......och sedan , efter ett tag när ägget kläcks händer nåt märkligt......det kommer ut en drake.....ja, alltså detta är ju inte så märkligt...det förstår man ganska snart att det ska komma ut en drake....nej, det märkliga kommer sedan....när draken tittar på pojken(!) och säger........."mamma"......!!!!!!!?????? ....eh...va? det är ju en pojke....finns inga tvivel om den saken . Han ser ut som en pojke....en klart och tydligt tecknad pojke som dessutom har ett pojknamn....Georg....
Vad i hela friden är det som gör att draken säger mamma???? Varför säger han inte pappa???? Det är ju en pojke....en med snopp....en som aldrig kommer att kunna bli nån mamma....

Jag vet , jag vet, jag vet.....att dom flesta varelser som kläcks ur ägg tror att den första dom ser är "mamma"....att det kan vara i princip vem eller vad som helst.....men ändå....varför kunde inte barnet som hittade ägget då vara flicka....åtminstone.....

Tråkigt och fantasilöst tycker jag.....
Om det hade varit ett inlägg i queer debatten hade det varit ganska intressant....men det tror jag knappast att det är.......

Men!!!...... när jag lite lätt påpekar det för den lille spindelmannen och säger : "Vad konstigt, undrar varför draken säger "mamma"....det är ju en pojke...ska inte han vara pappa då?"
Då svarar mitt fantastiskt kloka och än så länge oförstörda barn: " Nej, mamma, jag är pappa."

DET är ett riktigt inlägg i jämlik- queer- och feministdebatten......

Pappa, pappa.....drake....

Inga kommentarer: